TUTOBIES LINKIES TWITTER FOLLOW HOME

Don't Give Up ;

Untitled

Assalamualaikum. Article dari azamrussia. Sekadar perkongsian. Bila baca memang ada persamaan dengan apa yang pernah aku rasa dan lalui sebelum ni. Aku yakin masing-masing juga mesti pernah merasai perkara yang sama.

***********
Perjalanan hidup kita sehari-hari dilalui dengan bermacam-macam perkara yang memerlukan komitmen untuk dilakukan. Seorang hamba Allah, sebagai seorang anak, seorang pelajar, seorang dai’e, seorang sahabat mahupun seorang manusia merupakan antara kerja yang memerlukan komitmen tersebut.

Dalam kita melangkah, kadang-kadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk dan menangis. Ada kerja yang tidak dapat kita lakukan dengan baik meskipun kita sudah mencuba dengan sedaya upaya. Namun, hasil yang Allah berikan bukan seperti yang kita harapkan.

Setelah puas mengorbankan keselesaan diri untuk mencapai sasaran, akhirnya apa yang diharapkan tidak berlaku. Lantas timbul sapaan dari hati yang mempersoalkan pertolongan Allah. Lalu monolog dalam hati, “Apakah aku tidak layak mendapat pertolongan Allah?”, “Kenapa aku tak boleh tapi orang lain boleh?”, “Teruk sangatkah aku sampai hasilnya seperti ini?”

Keluar dari zon putus asa

Kehidupan ini adalah satu anugerah dari Allah SWT. Ia adalah suatu perjalanan yang tak pernah sepi dari pelbagai rintangan dan dugaan. Sesungguhnya Allah tidak menciptakan manusia serta memberikan kejayaan dan kegagalan dengan begitu sahaja. Pasti ada sesuatu yang Allah ingin sampaikan. 

Boleh jadi kerana amat menyayangi dan tahu kejayaan itu akan merubah kamu menjadi seorang yang lain dan kegagalan itu pula akan menjadikan kamu seorang yang lain. Allah SWT ingin menguji siapa antara kita yang paling sabar untuk bertahan dengan segala ujian dari-Nya.

Putus asa itu akan datang menghampiri tatkala kita sedang menempuh perjalanan yang jauh ini. Ia juga sering kali datang bertandang disaat diri berhadapan dengan kegagalan dalam sesuatu pekerjaan yang dilakukan. Namun jangan biarkan ia tinggal bermukim dalam hati kita. Jadi, sebagai seorang muslim, kita seharusnya bersangka baik dengan Allah SWT. 

Fikirkan... Renungkan. Allah yang menciptakan kehidupan di muka bumi ini dan Allah jua yang menetapkan setiap perancangan di dunia dan Allah jualah pemilik segala kejayaan dan kegagalan. Justeru mengapa Allah berikan kegagalan? Kerana Dia lebih tahu. Serahkan semuanya pada Allah.

Apa yang perlu kita buat adalah biarkan kegagalan itu berlalu itu dan jangan pernah berhenti berjuang dalam menempuh hidup ini. Dan berdoalah semoga Allah memberikan yang terbaik jika itu adalah baik untuk kita dan agama kita.

Wallahu’alam.

4 comments:

Miz Dayah said...

nice enrty sis :-)
love it..

atiqahjaidin said...

@Miz Dayah : Thanks for reading :]

Fatin ✿ said...

Doakan saya diberi kejayaan utk SPM'13 ye. InshaAllah :')

atiqahjaidin said...

@Fatin ✿ : InshaAllah. Amin :]